(For English, please click here)

Niemand vatte kou bij de zee; niemand had gebrek aan eetlust bij de zee; niemand had gebrek aan levenslust, niemand had gebrek aan kracht. De zee was helend, verzachtend, ontspannend – versterkend en opwekkend- ogenschijnlijk precies datgene wat benodigd was – soms het ene, soms het andere.

(Uit: Sanditon, Jane Austen)

De heilzame werking van de zilte zeelucht en het koele zeewater is bij de dames van Stichting Revérence welbekend. Het is juni 1819 en het badseizoen staat voor de deur. “Uit Scheveningen wordt van den 5 dezer gemeld, dat de zee-baden aldaar [….] deze week in werking zullen gebragt worden, als mede deszelfs bad-koetzen en badhuis”, schrijft De ‘s-Gravenhaagsche Courant. De dames zijn met een groot gezelschap naar de nieuwe badplaats afgereisd om van de heilzame werking van de zee te kunnen profiteren.

Maar voordat het kuren kan beginnen, moet het badseizoen worden geopend met een groot bal.

Stichting Revérence opent het badseizoen!

Historisch bal

Zondag 9 juni 2019 (1e Pinksterdag)

Locatie: Paviljoen De Witte, Pellenaerstraat 4, Scheveningen
Tijd: 19.30 tot 24.00 uur
Kosten: € 99,00 p.p.
Dresscode: Regency/empire

Zondagavond 9 juni (1e Pinksterdag) wordt de Zeezaal van ‘Pavilioen de Witte’ omgetoverd tot balzaal en kan van de heilzame zeelucht en het uitzicht worden genoten op het ruime terras. De dansen zullen wederom geleid worden door de Britse danslerares Diana Campbell Jewitt. Muziekensemble Sospiri Ardente verzorgt de muzikale begeleiding tijdens de dansen. Naast muziek en dans is er ook ander vermaak aanwezig om iedereen een gezellige avond te bezorgen.

“I must beg you not to talk of the sea. It makes me envious and miserable;—I who have never seen it!”

(Emma, Jane Austen, 1815)

Sta jij ook te popelen af te reizen naar de kust; de zee te zien terwijl je over de dansvloer schrijdt?

Koop dan nu je kaartje(s) in onze shop!

Inbegrepen in de prijs:
• Een avond vol dans en vermaak in een prachtig historisch pand aan zee
• Ontvangst met koffie/thee en gebak
• Live muziek door het ensemble Sospiri Ardente
• Dansinstructies door de Engelse danslerares Diana Campbell Jewitt
• Verschillende hapjes gedurende de avond
• Drank (frisdrank, bier en wijn zijn de gehele avond vrij verkrijgbaar)

Ervaring met historische dans is niet nodig. Wel zullen we een paar dansen reserveren voor de ervaren dansers

N.B. Gekochte kaarten kunnen niet geretourneerd worden. Bij te weinig animo behoudt Stichting Revérence de vrijheid om een onderdeel te annuleren. Bij annulering zal het aankoopbedrag worden teruggestort.

Locatie

Het bal zal plaatsvinden in ‘Paviljoen de Witte’ te Scheveningen. Dit paviljoen werd in 1826 door Willem I gebouwd voor zijn vrouw, Koningin Frederica Louise Wilhelmina. Zij had een zwakke gezondheid en kwam naar Scheveningen voor de gezonde zeelucht. In dit buitenverblijf, met schitterend uitzicht op zee en strand, tekende en schilderde ze veel. Het paviljoen is gebouwd en gedecoreerd in neoclassicistische stijl met veel verwijzingen naar zee en zeewezens. Niet voor niets wordt het paviljoen ook wel de ‘parel van Scheveningen’ genoemd!

Programma zondag 9 juni
12.30 – 14.15 Dansworkshop te Paviljoen de Witte o.l.v. Diana Campbell Jewitt
14.45 – 15.45 Activiteit wordt binnenkort bekendgemaakt
19.30 Ontvangst met koffie/thee en zoete lekkernij
20.00 Aanvang bal, meerdere dansrondes afgewisseld met pauzes
24.00 Einde bal

Weekendprogramma
“Oh, yes! I am quite convinced that, with very few exceptions, the sea-air always does good.”
(Persuasion, Jane Austen, 1817)

Om optimaal van de helende, zilte zeelucht te kunnen genieten, is een bal niet genoeg. Daarom organiseren we naast het bal op zondag dit weekend nog aanvullende activiteiten. Binnenkort maken we meer hierover bekend. Houd de website, nieuwsbrief en Facebook in de gaten!